Dezember in Wien

PÅ SÖNDAGEN jobbade Marco, men Sascha och Petra var båda hemma så vi tittade alla på en film som kom på TVn. Så kom Julia (grannen) till oss någon gång på eftermiddagen. Jag hade lovat att hjälpa henne när som helst om hon behövde hjälp med engelska, så vi lärde till engelska provet hon sen hade på måndagen. De hade allt världens om Dracula och så lite grammatik, mest var det ända ord hon måste kunna - så jag frågade dem på tyska och hon översatte till engelska. Samtidigt lärde jag mig nya tyska ord.

PÅ MÅNDAGEN hade jag skola till 13:20 - engelska, matematik, kemi, psykologi och historia (plus en håltimme). Ibland brukar jag på håltimmarna gå med och lyssna på latin eller franska lektionerna, men idag var jag i datasalen och fixade på en del skolgrejer. Marco hade ledigt så han hämtade mig efter skolan och så träffades vi med några kompisar hemma hos Markus.

 

PÅ TISDAGEN hade jag bara tre lektioner - fysik, tyska och biologi (plus en håltimme). Idag var jag på håltimmen med på undervisningen de andra hade - någon slags fördjupad geometri där man konstruerar figurer på datan. Vi har inget liknande i obligatoriska undervisningen i Finland, men det är också mycket vi har som de inte har här. Man lär sig helt enkelt lite olika grejer i alla länder.. så det skulle vara svårt att flytta någonstans helt och hållet under gymnasie-tiden - det är lättast att gå färdigt skolan i ett och samma land tills man har studenten (eller maturan som det heter i Österrike). 

PÅ ONSDAGEN var hade jag fem lektioner och så kom jag hem och åt efter skolan. På kvällen träffades vi med några kompisar och såg först Simpsons på Pro7 och så såg vi en film Fabian hade köpt - den var jättebra, kan bara inte komma ihåg vad den hette.



PÅ TORSDAGEN, dvs igår var veckans längsta skoldag.. så jag kom hem efter skolan, åt och gick och sova - var så trött efter den långa skoldagen.. Så på kvällen kom några gäster till Petra och vi satt alla ner i vardagsrummet och drack varm choklad och pratade. Vi hade hur mysigt som helst med ljus tända i julmörkret och julmusik :)

PÅ FREDAGEN, dvs idag var jag efter skolan med Tamara och Resi och shoppade. Nu på kvällen ska jag med Tamara och träffa några andra kompisar i Gasometer. Marco slutar ijobbet först 11:30 pm så vi träffas sen alla hos Markus och om vi inte annat så åker vi till Mc Donalds och äter nattmat - det brukar vi alltid göra när det inte är något bra party :p 

PÅ LÖRDAGEN, imorgon har Marco ledigt så vi ska kanske med Tamara och Luka till Christkindlmarkt på dagen och på kvällen ska vi träffas med kompisar och så kanske in till Wien - vi får se. Det är svårt att planera något när man inte vet hur man orkar och på hurdant humör alla är osv. Ingen planerar något här.

PÅ SÖNDAGEN, dvs iövermorgon åker jag för några dagar till Finland. Marco får följa mig ända till flyget när han jobbar där - just praktiskt :) Så kommer jag att komma till Finland någon tvåtiden och på kvällen ska vi på traditionell släktmiddag till farfar och Veronica.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0