Amerikanska Brownies




200 gram smör
250 gram choklad
4 dl farinsocker
100 gram nötter (jag använde valnötter)
2,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
4 ägg

Klä en ugnfast form (med lite högre kanter) med bakplåtspapper. Ca 25x35 cm. Pensla pappret med smör. Smält smöret i en kastrull. Ta kastrullen från plattan. Bryt ner chokladen och låt den smälta. Tillsätt farinsockret och nötterna. När chokladen är helt smält och smeten är jämn sikta ner vetemjölet blandat med bakpulvret och vaniljsockret. Rör om. Tillsätt äggen ett i taget och rör om så allt blandas väl. Häll smeten i formen och grädda i 45min på 175 grader. När det gått 30min ta ut kakan ur ugnen och släpp ner formen på en tjock skärbräda så hela kakan ”faller” ner. Du kan gott banka ner den ett par gången med bottnen mot skärbrädan. Detta knep fick jag lära mig för länge sen och det gör att kakan blir mer kompakt i konsistensen utan luftbubblor! Funkar faktiskt! Låt sedan kakan gräddas färdigt. Den tid jag angivit ger en kladdig men inte rinnig brownies! Låt den svalna en stund i rumstemperatur, men ställ den sedan i kylskåpet för att svalna helt! Skär upp i fyrkanter.

Kommentarer
Postat av: miiah

åh så gott det såg ut då =P



kramar

2009-11-17 @ 19:12:30
URL: http://miijauh.devote.se
Postat av: Camilla E Lindström

Kikade bara in och säger hej!

2009-11-17 @ 19:54:31
URL: http://emring.blogspot.com
Postat av: Diana ♥

Åh, ser ljuvligt goda ut!! Hoppas att du har det mysigt i höstrusket. Delta gärna i min nya jultävling! Kram söta!

2009-11-18 @ 20:32:55
URL: http://dianasblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0